Sunday, June 7

Thinks About It.....

lAda hikmah juga apabila aku menutup function Anynomous. At least i know, siapa yg selama ini mmg xska aku. Setiap bait penulisan aku disalah tafsirkan. Aku tak pernah sekali terniat utk menyinggung sesiapa dalam penulisan aku. Gurauan aku dalam bentuk penulisan juga dibaca secara serius. Tak mustahil ketika posting ini dibaca juga membawa seribu penafsiran kepada pembaca. Pemikiran pembaca, aku xbleh jangkakan. Ada yang membaca sekadar suka-suka mengisi masa lapang(maksud aku: setiap patah perkataan yang ditulis tidak meninggalkan kesan biarpun tahu siapa yang dimaksudkan), namun ada yang membaca utk mencari point menghentam aku kembali. Dan untuk org yang xska kan aku, maybe inilah peluang untuk menghentam aku kembali. Aku terima cara tersebut. Sebab itulah salah satu tujuan aku menulis blog. “Kalau takut dilanda ombak, jangan berumah ditepi pantai”. Pepatah itu memberi maksud yang begitu mendalam. Fikir-fikirkanlah.

Ada insan yang ska ditegur secara direct, ada insan yang ska menegur secara direct. Namun ada juga yang xska ditegur secara direct dan ada juga yang insan yang tak ska menegur secara direct. Itu adalah lumrah manusia selaku khalifah Allah di muka bumi ini. Bak kata pepatah “Rambut sama hitam, tapi hati lain-lain”

“Terlajak parahu boleh diundur, terlajak kata boleh dilupa, namun terlajak menulis sentiasa berbekas didalam hati(pendapat aku:tambah sendiri..)”. Mungkin itu lah pepatah yang kena, buat masa ini.

To nurul…until now, I really don’t know who you are. I’m so sorry if posting I hari tu meninggalkan bekas dalam diri you. Sehingga ramai yang member komentar dalam posting tersebut. I mengaku yang posting Extended memang ditujukan utk you. Thanks a lot sbb membaca posting-posting I selama ini.

Aku cuba mendapatkan beberapa pandangan ttg posting tersebut, dan ada yang berpendapat begini (maksudnya sama tapi terdapat pengolahan ayat yang lebih baik):

- “That is your blog, hak you nak tulis tentang ape pun. Kalau diaorang tak tahan with your writing, jgn baca. I know who you are. Relax laa Bahie…” – (pendapat aku:mmg nie blog aku, dan aku punya pasal nak tulis ape pun, tapi aku xnak org yang membaca blog aku nie sakit hati dengan aku..aku taknak jadi Raja Petra Kamaluddin kedua, biarpun penulisan aku bukan lah berbaur politik.)

- “Relax laa Bahie. Diaorang mmg dah salah tafsir ape yang ko tulis. Bila aku baca posting tuu okay je. Ke sebelum nie mmg diaorg ada tak puas hati ngan ko? Senang cerita ko buat je posting baru, minta maaf secara general..” – (pendapat aku:ini aku setuju…mungkin selama ini ramai yang tak puas hati pasal benda lain..well manusia tak semua sempurna. Kita tak dapat memuaskan hati semua org yang berada di keliling kita, biarpun kita cuba utk bertindak demikian. Akan wujud sekumpulan yang tak suka kita.)

- “Eh ko tulis tu bukan saja-saja ke? Kenapa sampai mcm tu skali diaorg hentam ko?” – (pandapat aku:ntah..aku sendiri pun xtau..)

- “You tak pernah pun mention siapa yang you maksudkan. But I know, it’s that &!# kan??” – (pendapat aku:insan itu mmg menggangu dan menyusahkan kehidupan aku sehingga sekarang..dan posting aku sebelum ini mmg ada berkisar ttg dia, namun bukan &!# yang diaorg maksdkan, tapi org lain..ada paham?)

- “I rasa you dah jaga air muka org yang you cerita dengan cara you tak menyebut nama. But bagi org yang mengetahui cerita sebenar, mungkin ada yang tak setuju tindakan you tu, but bagi org yang tak tau cerita, mereka anggap you hanya meluahkan persoalan you bagaimana si polan itu mendapat title tersebut….” - (pendapat aku:mungkin ada benarnya…)

“Senjata yang paling tajam bukanlah mata pedang, tetapi mata pena lah yang paling tajam”. Aku bersetuju dengan kata-kata ini. Luka yang terhasil dari mata pedang boleh diubati dengan ubat medical atau pun minyak gamat. Luka yang terhasil dari kata-kata atau penulisan hanya akan diubati dengan satu perkataan sahaja. Dan perkataan itu adalah keMAAFan.

Aku dengan penuh tawaduk dan rendah diri memohon ampun dan maaf diatas segala pertuturan dan penulisan yang meninggalkan bekas yang mendalam di dalam hati untuk insan-insan yang berada di sekeliling aku. Dari kecik aku di ajar agar jgn mencari musuh, namun di sebabkan salah penafsiran, aku telah mewujudkan musuh di sekeliling tanpa aku sedari . Manusia mana yang sempurna selain Rasulullah? Kita kadang-kadang tak sedar, setiap pengucapan, gurauan, gelak ketawa, luahan, bahkan tindak tanduk kita boleh menyebabkan hati org terguris. Hati manusia mana yang tidak mempunyai perasaan?. Bohonglah ia kalau ia mengatakan hatinye kering. Adik aku sendiri pernah berkata “Atis taulaa atis nie sape, hang pa ingat Atis nie hati kering tapi Atis pun ada hati tau dak..”. Kata-kata adik aku nie ada benarnya. Kejadian manusia sangat sempurna, namun manusia tak mampu jadi sempurna seperti kejadiannye. Aku sentiasa ingat ttg itu.

Kes aku terlepas cakap pun aku memohon seribu keampunan. Tak guna aku menerangkan panjang lebar jika masih ada yang mengata, aku akan membela diri sendiri. Namun secara jujur aku katakan yang aku memohon ampun jika ada yang terasa biarpun ada yang mengatakan dia mengetahui yang aku xbermaksud sedemikian rupa(hati aku berkata:mmg aku xbermaksud sedemikian).

Jangan disingkap sejarah yang dah lepas. Benda yang dah terlepas, biarkan lah ia berlalu. Kite tak dapat undurkan waktu untuk membetulkan keadaan ketika itu. Hidup kita makin kedepan. Bukannye makin kebelakang.

Life must go on. Aku akan tetap menulis dan terus menulis. Mungkin inilah cabaran aku bila aku menulis secara terbuka dan out spoken. Jika ada yang suka, dia akan baca. Dan jika ada yang tak suka cara aku menulis, itu terpulang pada dia. Tapi aku sarankan janganlah membaca jika tau perkara yang aku tulis itu menyakitkan hati. Aku tak mampu untuk puaskan hati semua org sebab aku bukanlah insan yang sempurna. Aku akan buka kembali function Anynomous tu. Hanya insan yang takut saja yang akan berselindung di balik Anynomous tu. Aku xmungkin akan simbah asid jika ada yang menegur aku secara direct. Aku terima segala teguran org biarpun pada saat awal aku akan melenting seketika. Ramai yang kenal aku, tahu aku ini jenis open minded (kau tak suka aku..aku boleh buat ape..but aku takkan terhegeh-hegeh untuk memujuk kau agar kau menyukai aku.)

Seribu keampunan dan kemaafan dipohon jika ada yang terguris atau berbekas dihatinya diatas segala tindak-tanduk, pengucapan, penulisan, gurauan, gelak ketawa dan luahan aku.

p/s: (pertama kali aku tulis posting secara serius..tanpa sebarang unsur-unsur humor diselitkan )


::BaHieSelamaNyeR::07/06/09::08.35pm

26 comments:

+plain-jane said...

it's normal that people makes assumption from what they read. contoh kadang-kadang ada ayat yang ditulis tue bukan dlm nada marah, tapi orang yang membaca berbeza dan buat assumption.

misunderstanding pon perkara normal dalam blogging. terima teguran dengan terbuka. it will help you develop in many ways. (that's what i get & learn from blogging)

keep on writing. speak with your heart.

take care ok ^_^

Lea Chan said...

check check..nama aku ada kat atas kan?? bkn anonymous.seperti tajuk di atas..aku tgh pikir ni..xtau nak comment pe.haha have a nice days bahie.ari2 aku lalu umah ko x tau.

Bahie said...

to aina:
thanks a lot...

to faisal:
aku tau ape hari2 ko lalu dpn umah aku....huhahha..ko je xnak singgah...

Mike said...

it's gud for evryone to seek for forgiveness.aku pun nk mintak maap a kalu ko terase kat aku.tp each word aku tulis tu aku mmg mean it

as bahie pun dh mintak maap seme.it's better for those anonymous to reveal themselves to clear the air.this is her blog n we guys only the reader.xpuas ati p maen jauh2

thanx for ur writing

si tenang said...

salam..

okeh..check tengok..knal sape sy kn? sy kalu bg komen, buh nama yg melambangkan sy gak..kalo x pkai nama sendri, sy buh si tenang..msti knal kot..
ok laa..sorry sgt kalau komen2 sy pon wat anda sakit hati..tp mcm sy kate sblom ni, sy cuma berpesan-pesan pada kebaikan. anda juga boleh menegur jika sy melakukan kesilapan sbb diri sendiri biasanya memang tak sedar dah buat silap. org lain yg ada kat sekeliling yg nmpk..sbb tu boleh timbul pepatah "kuman sberang lautan kelihatan, tapi gajah depan mata tak nampak" (pape je laa..ayat dia sbnr sy pon x ingat.tp lbey kurang gitu laa..)
utk anda..good luck in future lah yerr pasal menulis blog ni..dan seribu kemaafan skali lagi dari saya..

p/s: sbnrnye turut kurang bersetuju dgn cara anonymous. berani kerana benar..takut kerana salah

cutiepinky said...
This comment has been removed by the author.
cutiepinky said...

cik bahie... i la nurul tu, nurul hayati.. remember me?? bukan niat di hati tak nak reveal identiti, tp dah kat google mail, i letak nama nurul as first name, tu yg jadi gitu.. sorryla yea..membuatkan u tertanye2 selama nie, diharapkan dgn penjelasan ini, persoalan sape nurul tu terjawab k.Another thing, i understand, this is ur blog, so basically sukati u la nak ckp ape n meluahkan ape yg u rase, tp as a reader i pun bagi komen sukati i jugala kan..haha..hopefully no hurt feeling yea :)

p/s:- to anonymous,come on la, step up and reveal urself be a man k, even though, i'm not so sure, whether u r a man or not.haha..

si tenang said...

tetiba rase nk komen lagi...
x aci nih..blog bahi jadik hot spot! x puas ati nih..huhu~
nk wat kontroversi gak laa..bleh up sket sy nyer blog stat..haha~ =p

jgn marah ekk cik bahi..tp seryes mmg jeles nih..hahahhaa =p

Bahie said...

aku leh tersenyum skang...:D
hehehe.....

Bahie said...

to yati..sorry laa...mmg xprasan u ada nurul..sbb slama nie panggil yati..

Farah Mazlan said...

ok la everyone..pls read every single words carefully.dgn ini, i admit i la an.................................. ANak pakcik mazlan y hensem..wakkakaka!!!actly, aku pn x tau sape anynomous tu..saje nk menyibuk kat cni.btw, to bahie aku pn nk mitak maaf kalo ade salah pape..k.tp aku rase tade, sbb aku budak nerd y sgt baik pluz cantik,kiut, jelita..hahaha!peace no war!

p/s:to 'spupu' GAJAH2 slow sikit.t azwan kecik hati.walopon ati die besar.k.:)

Bahie said...

to kinah:
wat laa tajuk2 yang hot...huhaaa..pasti stat tuk ur blog naik...

to farah:
bdk nred???perlu dipikirkan tuu....ermm....

azura said...

looks lyke now everyone were happey again...

dats great!!! \<^_^>/

jgn gado2....xbek taw....

5bulan u guyz been 2gether...jgn la gado2... sedey plak aku bc komen2 korg in bahie's entry yg lps.

even aku kjp je ngan korg...tp aku still rs bestnyer dok dlm klas 2...happening....

walaupon hr2 dijeling oleh mkcik cleaner. har3x

=) anyway....jgn lupe ajak aku jgk if u guyz nk g maner2 taw....

huhuhuhu

cutiepinky said...

tula psalnye bahie.. sepatutnye i guna nama commercial i, mizzyatie tu, br femes sikit.. hehehe.. ni sume org tertanye2.

si tenang said...

x leh blah eh spupu..
ermm..terkedu jap u bdk nerd?? mcm terpikir-pikir sejenak celah mane yg nmpk nerd tu..i bleh laa masuk kategori nerd..haha~

alamak! cm dah lari topik je..sorry yerr cik bahie..hahaha~ dah jadi cm laman sembang plak kt cni :p

Bahie said...

to kinah...
tak kisah pun offtopic jap...

sila lah bagi komen2 lagi :D

akhmar aziz said...

tumpang lalu.. br jek xsmpai 20 minit aku xbace blog bahie, dr 8komen, tibe2 trus up jadik 16 plak.. huhu.. giler hot topic "Thinks About It...." nie..

d k sempatan nie, wat kwn2 aku kat ACCP claz 20, aku pun nk minta maap byk2, andai kate kate2 aku slame arini, ade yg m'guris ati & prasan korang sume, sbb aku dpt rase, ade yg xbleh m'nerime intonasi kema b'kate2 d dlm claz, ade yg ambik serius, ade yg anggap aku b'gurau.. aku dh t'biase dgn diri aku mcm tu, so pd aku, xde pape yg b'laku.. tp, pd sape2 yg dh ade t'heart broken dgn aku, skali lagik aku mohon maaf yek.. sori sgt2.. eh, m'lebih2 plak aku nie, kat blog org, tumpang m'blogger plak.. hahaha..

Rozy^^ said...

Aku pon nak komen jgk..mane boleh ketinggalan ni..haha.. Apsal sume org bermaap-maapan ni.Rase mcm hari raya jek.muahaha.

Aku amatlah setuju dgn komen Azwan rangkap ke-2..(cewah, rase blaja BM plak)

To cik Paroh..rase cam x bole blah jek..T____T

Lea Chan said...

aku xleh blah doh ayat azuan..sejak masuk bimbit berbekalkan evo kace ni jadi sopan lak die..kakaka..

ahh ko pon same rozy..mintak maap ngan aku.byk dosa aku pada kau.hahah tebalik lak!

hari raya hari mulia,
mari kita maap maapan bersama,
makan kuat puasa lupa,
buat la ganti2 woi nanti xleh raya!!

bau busuk bukan sedawa..
tangkup hidung dengan baldi..
sapa terkentut dia ketawa..
patutler sapa dok gelak dari tadi..

aku tau debab yg kentut..
buang angin merata tempat,
ngko asyik la x ngaku kentut,
sebab melepas tak mnyempat nyempat!!!

p/s: xde option anonymous lak nak ngutuk orang..kantoi la gini~hahaha

Mike said...

aku kene defend warga debab.xpe parah,jgn kcik ati ngan pesal

Jangan tuduh debab yang kentut
Banyak debab akan terasa
Apa la sangat aku kat bimbit
Tau a best keje kat cyber sana

Faisal tuduh parah kentut
Lepas kentut bau dalam dalam
Dah la kene tol lapan ringit
Kene pulak bangun pukul enam

Kentut busuk terbatuk batuk
Akhirnya kantoi madi kentut
Takpe a bimbit best bos baek
Bley plak pkai tshirt

Rozy^^ said...

Kesengalan sungguh encik pesal ni. Anda tu yg byk dosa ngan aku. Aku ni suci murni ibarat kaen putih tau x..

Time kasih la azwan sbb defend warga debab..muahaha. Tp stil x bole blah pantun korg ni..haihhz

Lea Chan said...

sorong papan tarik papan..
buah keranji dalam perahu..
kalau salah harap dimaafkan..
bak kata azuan,"bimbit i love youu"..

hahaha hampeh la korang.

UltraTech Website said...

Yups...that is the best method for u...give someone forgiveness....
Everybody makes mistakes and should be forgiven...
Di kesempatan nih, adik Aziz nk mohon maaf kalo ader slamer nih ader buat kak Bahie sakit ati ker....sory...well gud luck for all...
But kes yg debab2 tuh sensitif sket....teraser beb....
awok pn dikalangan debab2 jugak tuh.....

Ronnie Richard said...

aku pun mo join comment la... xbleh nama azwan n faisal memenuhi comment d sni.. haha... Good.. Good... Semua Senyum Lebar sudah..
Apa yg bagus tu... simpan la..
yg buruk tu.. tong sampah la..
buat apa mau simpan.. haha... Ganbatte kepasa semua Frienz Class 20.. Peace.. (^.^)y

SYARIENARIFEN said...

ANDA TLH DIBERIKAN AWARD..
SILA KE BLOG SAYA..
>.<

zesphiete said...

Wah!!!. penuh gell blog ko ngan comment post, bahie...
anyway, Basically aku tak tahu sgt what is the topic yang korang discuss nie actually...

tapi, for bahie... cheer up!, ok?
<-- takde kena mengena ngan topic.... hahahahaha