Thursday, January 4

McDonald's oh McDonald's

sejak akhir-akhir nie...aku slalu dapat bad service customer dari fast food restaurant kegemaran ku kalo bukan McDonald's (Mc D). kat sini aku nak mentionkan yg kita nie...sebagai customer....CUSTOMER ALWAYS RIGHT :D
kejadian berlaku pada 29 Disember 2006 pada jam 1.30tengahhari dan 26 November 2006 pada jam 9.00pagi

26 Disember 2006 (1.30p.m) - Mc Donald's City Square Johor Bahru
aku beratur nak beli prosperity meal. depan aku ader laa 2 org lagi sebelum aku nak tiba dikaunter. yg paling depan tuu kalo tak silap aku ketika aku tiba, dia telah pun berada memesan pesanannya. kalo tak silap aku...cuma 4 meal jek. yg depan aku plak...chinese mom with her son. around 1.40pm..baru customer yg kat kaunter tuu beredar. pastuu chinese mom tuu....pesan nyer kalo tak silap aku...meal prosperity n her son happy meal...take away...dia hampir ada kat situ dalam 10 minit. tuu pun bleh tak cukup meal....bayangkan yg aku nie baik sangat..tak berganjak pun gie kaunter lain..maknanya aku berada dalam barisan dalam 20minit sebelum aku di layan di kaunter. bila chinese uu blah..dia bagitau aku...service terlalu lembab!! bila aku tiba di kaunter...layanan tetap lembab. aku pesan prosperity meal jek...tapi si pelayan kaunter u..nak amik satu2 makanan yg dlm set tuu...lembab nak mampus...bayangkan aku berada di kaunter around 5 hingga 7 minit.
yg aku geramnya..time tuu lunch time..mana leh letak pelayan kaunter yg lembab. management tak betul langsung. aku ingat lagi time aku kerja kat dunkin donut ampang point, time lunch jek terus tukar pelayan kaunter yg cekap termasuklah cashier yg cekap...sbb manager aku tau..time lunch memang ramai org akan bertimpa.

26 November 2006 (9.00a.m) - Mc Donald's Drive Thru UTM - Jln Pontian JB
Kes nie sebenarnya kes tak berdisiplin para pekerjanya. aku ngan kengkwn aku tiba disitu around 9.00am b4 bertolak gie punggai bayu. mula masuk okay..lagipun pelayan kaunter tuu memang baik n cekap. aku memang puji dia nyer service. but yg aku tak ska ketika we all makan..sebelah kita org(sebelah luar-sbb we all makan tepi cermin mengadap jalan raya)...staff mc d tuu tengah melepak...masih beruniform mc d lagi...tengah menghisap rokok+letak kaki atas meja. kalo mereka lepak belakang restoran..aku tak kisah sbb ianya tak mencemarkan nama baik mc d. but nie terang2 buat depan pintu masuk mc d.
seingat aku laa..time aku kerja fast food dulu...if waktu rehat ke...dah abis kerja ke...we tak dibenarkan lepak berhampiran restoran dengan tidak meng cover uniform....but nie lain....memang mereka tak jaga nama mc d langsung...
we all ngadu kat supervisor bertugas...namanya ALIAS bin ISTIHAQ (kalo tak silap aku)...dia bleh backing bdak2 tuu dengan mengatakan mereka dah abih duty+tengah rehat. yg we all geramnya(echah lagi geram!!)..dia tak dapat terima teguran we all + berkurang ajar + tak ader ciri2 sopan santun...malah menyalahkan pelayan kaunter yg melayan we all.....setelah dapat nama supervisor tuu...tambahan plak dia buat tak kisah ngan bdak2 yg mencemarkan nama baik mc d....we blah dari situ terus.
yg we all kesian...mesti pelayan kaunter we all tadi teruk kena marah....sian dia....

buat masa nie...tuu jek aduan tentang my favourite fast food restaurant.....aper2 pun..staff fast food restaurant perlu dingatkan bahawa....CUSTOMER ALWAYS RIGHT!!!tak kira laa.....customer tuu betul ke tak...yg pasti CUSTOMER ALWAYS RIGHT!!

p/s:gambar nanti aku upload hari isnin nie...echah dah send kat aku...cuma aku tak leh edit sbb aku tak reti guna paint...:D. kat pc ofis nie mana ader acdc atau photoshop.... :D

BaHieSelamaNyeR::05/01/2007::09.11

4 comments:

Anonymous said...

Bahie, nanti aku post ko nye call card eh..tapi nak alamt ko..nanti b agi eyh..

Anonymous said...

i was there toooooooo... i want the pic? i'll post the link soon...

Anonymous said...

silap...
"YOU want the pic?"

Anonymous said...

hohoho akhirnyer kuar jugak citer mcd nie..aku pon nk citer jgk tp asyik lupa jer

gamba + call aku aku mane?~~ seday sorg~~