Wednesday, January 3

BLOG ~LATIHAN PRAKTIKAL I~

2 Januari 2007
Masuk kerja hari nie lewat skit. nak dekat kul 8 baru tiba office. acctualy aku tiba awal. but gie breakfast ngan pakcik aku n Z. lagipun pakcik aku dah bagitau yg Jcorp ari nie ader meeting ngan Tan Sri. aku ingatkan meetingnya kejap...tup-tup until lunch time.hurmm...aku yg memang tak ader kerja dari ari jumaat...melahu je laa. slama nie kalo e-paper aku tak penah baca abih..but berita hari abih aku baca. huhahhah....tak ader keja.
Hustler nak balik awal. katanya dai nak uruskan pemindahan kolej.aku suh dia tunggu until lunch time. after lunch time dia chow...n aku plak jejalan sekitar kotaraya(bila laa PTPTN nie nak masuk--->tak ader duit nak shopping). after lunch...suma staff yg kat sini masuk. lama gak laa aku melahu....kul 5 yg nak balik tuu laa baru kak lin bagi kerja. cam biasa...buat file baru. hurmm...dah memang kerja aku buat sementara. aku sempat buat skit...yag lain continue esok je laa....

29 Disember 2006
Esok dah mula cuti raya haji. ramai yg cuti hari nie. tinggal berapa kerat tul dalam ofis nie termasuk laa bos n penyelia aku pun cuti ghaya....huhhhaaaa..dah laaaku tak ader kerja...aku usahakan juga tukar ip address pc aku nie...tak leh jadi pc aku je yg tak dapat online. akhirnya aku berjaya membelasah ntah sapernyer ip adress. kerja aku hari ni?hurmmm..jadi office girl n operator telepon. kena photostat tu laa...kena photostat document nie laa....ntah aper laa..yag operator plak....kena angkat tepon. mana taknya..org yg bekerja plak banyak kena betulkan hardware n cabeling kat department lain. yg kesiannya kat En Azam n En Ibrahim. terkejar kesana...terkejar kemari. lagi satu kerja aku...jadi secretary. suma hal2 file tanya aku. nama file jek aku tau....huhahhha..mana tak nya 3 hari ngadap file jek....membuatkan aku hampir menghafal suma nama-nama file. ajak nor lepak CS....but dia kan gov. blah awal ler minah tuu...b4 smayang jumaat dah blah. ceh!!tinggal aku sorang la merayap kat CS. beli jajan skit tuk bebudak kat umah. then makan MC D. Ceh..ader kes lagi ngan MC D nie..geram aku!!
masuk kerja smula kul 2.30ptg. cam biasa....dah bleh access internet...aku pun terus laa access sampai waktu balik. hurm..hari nie nak balik awal skit laa...lagipun aku balik sorang, Z terus balik kg dia.
Esok...ghaya haji aku kat Muar. sian umah nenek aku..abih air masuk umah dia. kata makcik aku skit lagi sampai paras lutut air naik.tapi skang dah surut. hari nie pun nampak cerah. moga kat muar pun cerah. beraya aji pun tak sakan laa. terpaksa tolong angkat-angkat barang ke tempat asal.
~aku dapat rasakan yang kat sini mereka tak percayakan perempuan mampu buat pc maintenence. sbb nya, bila ader kerosakan skit kat department lain...mereka suh hustler yg pergi sedangkan hustler bz system yg dia nakbuat. lagipun aku lagi ska...:D mana taknya. aku tak disuruh buat pc maintenance.

28 Disember 2006
hari nie hari ketiga aku berkerja. patut leh masuk lewat sbb ari nie ader aktiviti senaman kat JCorp nie.but aku kan malas nak bersenam.masuk tetap cam biasa.
kerja aku hari nie sama dengan semalam. buat numbering file. hurm...dari pagi sampai lunch time, aku dalam bilik file. lagi skit lagi nak abih laa tuu. masuk balik lunch time, dah siap kerja2 aku tuu. then aku update data-data file dalam excel. tepat jam 5.30 ptg...aku pun balik.

27 Disember 2006
aku masuk awal hari nie. yelaa hari kedua aku bekerja. pepagi kena masuk breafing pagi oleh En Azam. after breafing, aku teruskan kerja aku buat numbering file.si Hustler dah dapat system yg nak dibuat. aku?ntah. aku pun tak pasti kena buat system apenya.

26 Disember 2006
hari pertama aku bekerja...aku berdebar-debar..mana taknaya..b4 this aku dah pernah kerja ofis...but dalam 3 hari aku bekerja....aku berenti. huhahhaha...waktu tuu tak tahan kebosanan. last2 aku kerja kat tempat public. senangn tak bosan. tapi nak tak nak kali nie tetap kena abiskan masa 5 bulan dalam ofis. uwaaa!!!!!
aku datang awal melaporkan diri di kaunter pengawal. setelah dibei kad masuk aku naik ke tingkat 11. awal sangatkah aku naik??aku tiba around 7.40pagi. tak ader saper kat pejabat. ntah laaa..kemana hilangna suma org. aku duduk d meja bulat yg ader kat tengah2 department IT. tunggu rakan sejawat juga maa...berdebar2 debar gak saperlaa rakan se lp aku nie....dengar2 kabar hustler.....alamak..memang mati aku.
nak dekat kul 8...puan maziah muncul. ooo..kurus jek orgnya. aku bayangkan dia alaaaa..makcik2 ofis yg badan sihat2. tapi satu je aku tak ska...muka pn maziah garang. takut aku. aku disuruh masuk breafing kat bilik server. tengah dengar breafing, hustler datang. uwaaaa!!aku tersengih dari jauh. memang aku menempah ajal disitu.
lepas breafing, aku ngan hustler kena panggil dek pn maziah. kami diberikan tempat...ader pc masing2...but yang akunyer tak leh online. maybe ip adressnyer kot. sbb hustlernyer pc leh online. takpe...ader masa aku try satu2 ip address....
tak lama kemudian, aku diberi kerja. nak tahu ape?numbering file n check file yg tak di update dalam excel. hurmm.....bila aku masuk dlm bilik file...mak ai..banyak nyer file yg aku kena buat.
hurmmmm........terpaksa laa....

BaHieSelamaNyeR

1 comments:

Anonymous said...

salam...sy hariri...nk tnye psal praktikal dekat jcorp....awk bahagian IT kn???...ok x praktikal kt situ???...job description mcm mane????....sy cadang nk apply praktikal kt sana januari nanti....terima kasih