Tuesday, June 24

Kelebihan Berbasikal

Sejak harga minyak naik sehingga rm2.70 seliter nie...ramai yg kata lebih baik berbasikal je ke tempat kerja. bagi aku plak..itu satu keputusan yg bagus..aku setuju beratus-ratus percent

aku sendiri pun jalan kaki je dari FSKSM UTM nie balik ke kolej aku di Kolej9..adalaa dlm 30 minit jln kaki..itu pun sempat singgah makan aiskrim kat minimart yg letakknya tak jauh dari kolej. dah lama2 jalan kaki..aku dah xrasa penat sangat. biasa laa..UTM nie kan bukit bukau..kejap naik bukit..kejap turun bukit..biasa laa kan...

ermm sementara tu aku terpanggil utk menyenaraikan kelebihan berbasikal..aku nak naik basikal dari tempat kerja aku nie ke Kolej..tapi tak ada duit laa plak nak beli basikal kan..hehe...

antara kelebihan berbasikal....

1) merupakan senaman yg bagus. baik utk otot2 kaki pinggang n punggung =). tak ada laa obesiti ke..kencing manis ke..sakit jantung ke...(bohong laa sampai xada..tapi berkurangan laa penyakit2 tuu)

2) boleh menjaga alam sekitar dari asap2 yg boleh memudaratkan alam sekitar. sian pd alam kita..sentiasa menyedut asap je...

3) boleh menikmati keindahan alam. kalo naik kereta, sekejap sangat. bila dah menikmati keindahan alam, mesti kita mensyukuri kurniaan Allah pada kita.

4) save budget. mana tak nye..harga satu basikal paling mahal RM500 (itu pun basikal jenis ape laa mahal sgt)...kalo utk satu family..setiap org bleh ada basikal berbanding kereta. harga kereta kan mahal..berpuluh-puluh ratus-ratus ribu. pastu seorang leh ada 2 3 jenis basikal...tak ke bangga?? =)

5) boleh beriadah ngan family tercinta. pada yg xada family...leh main kejar2 manja ngan basikal cam dlm citer sembilu tuu..alaa yg si awie keja si erra time sekolah2 tu..kan romantik...

6) leh elakkan maksiat terutamanya dalam kereta. dlm kereta kan leh wat mcm2...ee..geli geleman aku nak tulih kat sini...kalo berbasikal...hal tuu tak berlaku melainkan org yg buat tuu tak tau malu..xada sifat malu dlm diri

7) jepun tuu sebuah negara yg maju...tak malu pun utk berbasikal...kenapa kita negara yg sedang membangun tak bleh ikut jejak jepun?? malu ke kalo pak menteri kita nak berbasikal??eleh..korang berbasikal kat gim bleh laa plak (diaorg gie gim ke??hehehe)..ke ada sbb lain korang berbasikal kat gim??mesti nak tengok instructor perempuan yg montok2..tak pun tengok perempuan2 gebu yg gie gim kan(hish tak baik bersangka buruk-tapi ada ke pak menteri yg xgatal?xpenah plak aku dengar)..

8) bersama-sama menyokong sukan tahunan...le tour de langkawi...nanti malaysia leh laa ada jaguh basikal yg disegani di dunia. mana tak nye...mesti ada mat-mat rempit malaysia.

9) berkurangnya kes2 kemalangan. kalo ramai yg guna basikal..sesama basikal je laa nak accident. takat jatuh basikal tuu apelaa sangat.

10) mulanya taknak tulih kelebihan nie..tapi di sbb kan nak cukupkan 10 kelebihan..kena letak gak..HARGA MINYAK DAH MAHAL..so leh berjimat dengan tidak menggunakan petrol. duit utk belanja minyak2 hari2 tuu leh kumpul2 tuk kita beli beras...tak ada laa nak makan kentang ngan ubi je..lagipun ozon bumi dah nipis...sian kat ozon..kalo xada ozon tuu..terbakar laa kulit kita kena cahaya matahari yg terik tuu.

::BaHieSelamaNyeR::24/06/08::12.40pm

0 comments: