Wednesday, March 7

Tips:How could u face all matter in our life?

Pengalaman hidup banyak mengajar seseorang itu menjadi lebih matang. actually bukan itu yg aku nak highlight kat sini...yag aku nak bagitau..kekecewaan+penderitaan+kesengsaraan banyak mengajar kita menjadi insan yg lebih kamil! Aku kekadang heran when some of my frend cuba lari dari masalah. cuba menidakkan kekecewaan itu. tapi itu bukan cara terbaik!!

ada yg bertanya pada aku..how can u face all ur problem huh sis? problem yg besar pun u leh relax? n i like u because all ur desicion and all ur opinion menggambarkan u r matured lady?bagaimana kita nak buat keputusan yg matang huh?

aku terpikir..kenapa ek?kenapa aku leh jadi pendengar dan penasihat yang setia?bila aku pk dalam2....ada dua perkara yg mengajar aku dan menjadi pegangan aku selama ini!


1)Tuhan.....aku percaya yg Allah sayang setiap ciptaannya!cam manusia..if something tuu kita yg buat or cipta..mesti kita sayang sangat(aku bukan nak sama kan tuhan n manusia!!). Allah takkan benarkan makhluknya sepanjang masa menghadapai segala kesukaran. malah org yg sentiasa menghadapimasalah adalah insan yg disayangi Allah. aku slalu berpegang pada qoute ini:
'Manusia adalah pelakon, kehidupan adalah skrip yang telah ditentukan jalan ceritanya oleh pengarah. dan pengarah drama kehidupan itu adalah Tuhan'
aku akui memang susah aku tumpahkan airmata ini. tapi aku senang berceritakan masalah aku pada tuhan sedangkan aku sedia tahu yg Allah sentiasa tahu setiap masalah ku. aku akan menangis semahunya di hadapan Allah bila aku tak mampu untuk hadapi tekanan sehingga aku tertido...selepas itu, aku percaya Allah akan berikan jalan tuk aku selesaikan masalah itu.

2)Kecewa+penderitaan+kesengsaraan....aku tahu kecewa+penderitaan+kesengsaraan pahit untuk ditelan. tapi percayalah...aku sendiri yg alami....dengan kekecewaan itu menjadikan kita sedar tentang kehidupan ini, dengan derita itu menjadikan kita matang pada kehidupan ini n dengan sengsara itu menjadikan kita kamil dalam kehidupan ini.


-pernahkan kita alami satu hari kita letih sangat?rasa lemah seluruh badan?walhal kita xlakukan aper2 yg meletihkan pun. actually time tuu otak kita berfikir terlalu kuat. tapi kita tak tahu aper yg dipikirkan. so how u face it?
try get somebody. ajak bersembang. but bagaimana bersembang tuu..terpulang pada org tuu..if dia faham dia akan cuba membantu. aku jarang guna pendekatan ini. sebab aku yg slalu jadi pendengar dan penasihat.....
second pendekatan....ambil air sembahyang...if boleh sembahyang..dirikan solat tahajud or istikharah. if tak boleh...ambil air sembahyang..ambil tafsir al-quran, baca tafsir dari surah Al-Mulk, An-Nur dan An-Waqiah. after tuu...muhasabahlaa diri sendiri. aku selalu guna second pendekatan. sebab dengan second pendekatan aku lebih tenang.-


::BaHieSelamaNyeR::07/03/07::12.00pm

2 comments:

Aidy Shahiezad said...

pendapat yg cam besh...
bole jadi personal counsellor org nie... huhuhu....

Anonymous said...

kan memang dah jadi personal counsellor...=D...